Wednesday 27 November 2013

Idris Buang: Pengkhianat atau Pembela Borneo?







Idris Buang adalah seorang ahli parti PBB yang diketuai oleh Taib Mahmud. Beliau juga antara lembaga pengarah Sarawak Energy Berhad. Sarawak Energy adalah satu syarikat yang bertanggungjawab dengan beberapa empangan kontroversi baru-baru ini termasuklah kontroversi pembinaan empangan baram. Syarikat ini telah merancang untuk membina 50 buah empangan yang kesemua empangan ini akan di bangunkan di sarawak dengan slogan "memajukan sarawak". Padahal kita semua sedia maklum, bekalan tenaga elektrik itu adalah untuk dijual ke luar sarawak dan ini dibuktikan dengan kawasan perdalaman tidak mempunyai kemudahan elektrik yang cukup.


Inilah adalah antara rahsia mengapa Idris buang lantang membantah perjuangan SSKM, SSM, SSF dan perjuangan aktivis bebas yang lain. Tetapi beliau cukup pandai berbahas atas nama mahu menjaga perpaduan rakyat borneo dan tidak mahu rakyat termakan hasutan. Padahal,beliau bukan bersuara untuk kepentingan rakyat sabah sarawak. Tetapi beliau bersuara/berdebat hanya untuk menjaga periuk nasi beliau sendiri. Seperti yang sa-entero dunia telah ketahui Sarawak Energy Berhad berperanan besar menyukarkan kehidupan pribumi di sarawak. Bukti ini cukup jelas untuk mengaitkan, Idris Buang tidak berhasrat untuk berdebat bagi pihak masyarakat sarawak, tapi bagi pihak dirinya sendiri dan bagi kesinambungan syarikat beliau.

Kita tidak perlu mendedahkan tok dalang di belakang beliau. Tapi, jika di teka, sudah pasti masing-masing dapat meneka dengan tepat. Fikirkanlah, adakah pembuli kaum penan di murum betul-betul ikhlas untuk bersuara atas nama kebajikan negeri sarawak atau sabah? Sampai sekarang pribumi yang tertindas masih belum menerima sebarang pampasan. Pernahkah Idris buang terfikir untuk membantu pribumi ini? Beliau berani mahu berdebat face to face dengan gerakan pembebasan borneo tetapi tidak berani turun padang bersemuka dengan bangsa penan. Malahan, penan pernah dihambat dan ditangkap oleh pihak polis yang menerima arahan daripada pihak atasan. Dimanakah beliau pada ketika bangsa penan memerlukan bantuan?

Konklusinya, adalah bijak bagi SSKM, SSM, SSF dan aktivis-aktivis pembebasan borneo berdiam diri dan bukan menyahut seruan Idris buang. Mereka faham perjuangan itu, bukan untuk Idris buang tetapi untuk rakyat miskin dan tertindas seperti bangsa penan. Perjuangan itu bagi mereka masih belum selesai dan masih panjang. Dengan sokongan rakyat borneo dan beberapa pemimpin yang sedar, Idris buang hanya watak kerdil bagi mereka, yang diutus oleh tangan ghaib untuk membunuh harapan rakyat borneo. Idris buang cuma mahu memecah belahkan sokongan terhadap SSKM, SSM, SSF dan NGO lain. Sebabnya, jika senario ini berterusan, periuk nasi beliau, yang terhasil daripada penindasan terhadap pribumi sarawak akan terjejas.

Adakah beliau pengkhianat atau pembela borneo?

Nota:
1.Tajuk debat yang dicadangkan oleh Beng Kor ( hobi beliau suka main ikan laga), adalah should Sabah Sarawak pull out from Malaysia?
2. Inspirasi : http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/11/27/taibs-man-to-debate-malaysia-agreement/ dan http://www.sarawakreport.org/2012/12/living-like-tarzan-seb-mans-outburst-against-sarawak-natives-brings-condemnation/


No comments:

Post a Comment