Sunday 24 November 2013

10 Sebab Mengapa Borneo Bangkit

1. Kesedaran tentang pentingnya Perjanjian Malaysia sebagai satu institusi yang boleh menjaga maruah dan kebajikan tanah sabah sarawak.

2. Rakyat borneo sudah faham dan mengetahui sejarah lampau pembentukan malaysia terpalit beberapa perkara yang boleh menimbulkan keraguan.

3. Orang sabah sarawak mula rasa terjajah dan tertipu sebab malaya terus terusan meminggirkan sabah sarawak dari arus pembangunan yang seimbang.

4. Sabah sarawak mahu memerintah tanah sendiri sekiranya itu lagi afdal dan baik bagi kehidupan penduduk sabah sarawak dan itu boleh berlaku selaras dengan perkara 7 dalam perjanjian malaysia (Hak menarik diri).

5. Sebab pemimpin sabah sarawak semakin ramai yang terjerat dengan ideologi parti dari malaya yang boleh menggadaikan kedaulatan tanah sabah sarawak di masa hadapan.




6. Orang borneo mahu menentang ideologi perkauman dan keagamaan melampau yang dibawa masuk ke tanah borneo oleh Perkasa dan organisasi yang sewaktu dengannya.

7. Penduduk borneo merasakan malaya telah banyak melanggar perjanjian pembentukan malaysia dan tidak pernah mahu menjelaskannya biarpun diusulkan di parlimen malaysia.

8. Sabah sarawak faham bahawa tanah bertuah mereka sebenarnya berstatus sebuah negara dan bukan setaraf dengan negeri di malaya.

9. Penduduk borneo semakin tertekan dengan kos sara hidup yang semakin tinggi dan kerajaan tidak pernah ikhlas untuk membantu mengurangkan beban mereka.

10. Orang islam malaya (bukan semua) selama ini terang terangan menolak anutan masyarakat kristian, dimana sabah sarawak mempunyai penganut agama kristian terbesar di malaysia.




Note: Sila lapangkan diri untuk sign petition SSKM: http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights/sign.html

1 comment:

  1. Good work Bro. Together Sabah and Sarawak united for our mutual prosperity , security and economic wellbeing , development and advancement.

    But beware, !! Freedom and Independence will not be given in a silver plater , but can only be taken with the barrel of a gun.
    And remember , the day will come when the calling on us to rise up to defend our beloved land with our lives , to sacrefice in the front line of democracy and freedom.
    Are we ready if not let us get ready and prepare ourselves for the calling.
    God Bless The United States of Borneo - USB

    ReplyDelete